Monday 14 December 2009

yaALLAH..aku berserah kepadaMU...


Assalamu'alaikum..
dh lama xbuka blog ni..maklumlah..ada rezeki dapat pulang ke Malaysia cuti musim panas baru2 ni..itu pn sebab mak tersayang sakit..sajer aku nk taip..luahan hati..moga2 lpas aku taip ni kurang sket tekanan sebak kt dada ni..

23.06.09 aku pulang ke Malaysia...sampai di KLIA, aku xdpt nk tahan kesedihan, tgk mak tersayang kurus, lemah, xbermaya..aku menangis dalam pelukan mak dan ayah..aku dh xhiraukan orang ramai di sekeliling..yg penting aku puas dapat peluk mak, ayah, dan keluargaku..


alhamdulillah..5bulan bercuti di Malaysia..ada perubahan pd bonda..macam2 perubatan..tp aku cukup terkilan dgn jwpn dari doktor pakar yg merawat mak..di sebuah hospitan terkemuka di bandar besar..selepas sebulan aku bersama mak..tanpa disedari kaki sebelah kiri mak membengkak dari pangkal peha hingga hujung kaki..puas kami bwa mak pergi berurut, tp surut skit jer..tu pn skjp..kmudian mmbgkak lg..terus kami rujuk doktor tersbut...seorg doktor pakar kanser..doktor pakar..hebat gelaran tu..tp jwpn xsepadan dgn gelaran..

"puan kena lakukan kimoterapi..sbb nk hlgkn kanser puan..sebulan lg puan dtg untk wt rawatan tersebut.."...."hbs tu doktor, kaki mak yg bgkak ni mcmna?"..."owh..kna wt kimoterapi jgk..sbb klu bg ubt pn xde kesan ape2"..


mudah..ringkas..padat..jwpn yg diberikan...seorg doktor pakar blh berkata demikian..kami adk beradik sepakat xmahu mak wt kimoterapi..ramai doktor, pegamal perubatan, xgalakan untuk wt kimo tersebut...seorg sahabat aku, doktor klinik swasta lulusan New Zealand ckp sewktu kami berborak, brtukar pndgan, cerita, pengalaman, kimoterapi ni mmg nk membunuh kanser..membunuh sel2 dlm badan..tp dalam masa sama membunuh tuan badan skali..klu kta kaji pn..xramai org yg wt rawatan kimoterapi akn tahan lama..sbb antibodi badan dah xde..tp apa pn..ajal maut di tgn DIA..


alhamdulillah..akhirnya kami di temukan jodoh..seorg doktor di Kuanatan..dia yang rawat mak..2bulan ikt jadual pemakanan ubat dari dia..akhirnya dgn izin ALLAH kaki mak surut..mak bertambah sht..dapatlah kami menyambut hari raya puasa dgn meriah..alhmdulillah..



ni la gambar mak ngn ayah tersayang masa raya puasa baru2 ni..mak ayh leh tersenyum mcm dulu..anak2 pn suma blik beraya bersama..yela..2tahun raya xdpt kumpul suma..sbb aku duk Mesir..jauh tu..



alhamdulillah..mak dah bleh bertugas kmbali sbgai suri rumah berkaliber..aku pn berselera mkn masakan mak..yela..selama aku mmbesar ni..masakan mak la yg paling aku berselera..aku pn cmfirm la tiket nk pulang ke Mesir.pd asalnya 16.11.09..tp mak kerap demam...aku pn nekad tuk tangguh tiket..akhirnya aku ambik tarikh 2.12.09...kiranya sempat la aku raya haji bersama keluarga..tp..dugaan datang lagi..smggu sblum raya haji, mak mengadu sakit kaki..jga sblah kiri..aku di KL uruskn tiket..igtkn skit biasa..tp ble adk col ckp mak mngis skit..smpai terpaksa dipapah utk berjalan,kami adk beraik ambil cuti pulang ke rumah..sgguh, mak terpaksa dipapah utk ke blik air..slpas solat msti mak mngis sbb skit ketika mndirikn slt..akhirnnya, hari raya haji mak terbaring jer ats katil..raya haji xseindah raya puasa yg lau..kami sedih tgk mak trbaring jer..raya ke2 kami suma pulang ke kampung..Negeri Sembilan...bermakna aku xkn pulang ker rmh dh..trs pulang ke Mesir..


sampai di kg..mak ters mngis sbb trlalu sakit..dari boleh dipapah..mak langsung xdpt berjalan..kaki kiri mak terlau berat..wuduk pn adk yg ambilkn..mak slt ats katil..sebak..sayu hati aku..2hari lagi aku pulang ke Mesir..berat hati..berat kaki aku nk mninggalkn mak dlm keadaan demikian..


nak xnk..aku terpksa jgk mlgkah kaki meninggalkn mak..untuk teruskn perjuangan..hanya DIA yg tau perasaan aku..mak xdpt htr aku di KLIA..aku peluk..dakap..cium mak byk kali..smpi kering air mata aku dgn mak..dlm keadaan mak terbaring di katil..aku kuatkan semangat..mujurlah kawan2 sekeliling kt sini bg semangat pd aku..terima kasih sahabat2 ku...


sampai skrg..mak masih xdpt  brjalan lg..tp ada perubahan..mak kuat smangat, gagahkan diri pg blik air mggunakan tgkat 4kaki..selama aku pulang ke mesir ni..esok abg aku nk bawak mak pg jmpa doktor yg merawat mak di kuantan..mudahan2 ada perubahn yg besar..aku harapkan mak cpt sembuh..mak dapat mnjalani khidupan spt biasa..sahabatku sekalian..doakn mak aku sembuh spt sediakala...



yaALLAH..aku berserah kepadaMU...

amchik2471
bait taubah
12:50 petang

1 comments:

Daud Mohamad on 25 August 2017 at 08:52 said...

Assalamualaikum..moga kesihatan mak tuan semakin bertambah baik hendaknya.

Post a Comment

 

secangkir pengalaman Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template