Monday, 28 December 2009

kenangan indah..ustaz hafiz vs cikgu hafiz..

4 comments
assalamu'alaikum..alhmdulillah..sekarang ni hati dah gembira sikit sebab mak tersayang dah semakin sihat..perkembangan yang menggembirakan..mak dah boleh bangun berjalan ke tandas walaupun masih menggunakan tongkat dan solat di atas kerusi..sebelum ni, waktu aku tinggalkan mak, suma atasa katil jer..solat ats katil..sekarang..alhamdulillah..syukur yaALLAH..


pulang bercuti baru2 ni. banyak pengalaman yang aku dapat..xsalah nak kongsi dengan kawan2..baru seminggu samapai Malaysia, pak imam masjid dh sound..malam ni bagi tazkirah lepas magrib..huhu..berdebar la jgak..yela..sekarang ni daha bawa nama Al-Azhar..xboleh la nk main2..lagi2 nk cakap bab agama dalam masjid..bermula saat tu, boleh kata setiap kali lepas magrib dan subuh, imam akan umumkan ada kuliah..aku yg hina, kerdil, dhaif ni pn bangun la..nasib baik dah standby awl2..Kitab al-Wafi, syarah kepada Kitab Matan Arba'in Imam Nawawi Rahimahullah Ta'ala, karangan Dr Mustafa Al- Bugha dan Muhyiddin Misto jadi panduan kuliah aku..alhamdulillah..sambutan pun menggalakkan..tp awl2 kuliah pak imam tegur, jangan laju sangat, jangan masuk bab politik sangat..hehe..time ni orang dah paggil ustaz daaaaa..


dulu masa aku nak masuk sekolah menengah, dapatlah tawaran asrama penuh..dalam masa sama aku dapat tawaran sekolah agama..ayah berkeras nak hantar aku mengaji agama..ramai la orang2 jahil pertikaikan tindakan ayah..temasuklah seorang yg bergelar ustaz..ayah cuma cakap..rupa2nya ayah dah berlama bernazar nk masukan aku ke sekolah agama..terima kasih ayah..akan aku buktikan pada orang lain, apa niat ayah sebenarnya.. insyaALLAH..


8hbln 10. 2009...aku dapat panggilan dari SMK belakang rumah aku jer..tapi kena naik moto gak la..aku dapat tawaran mengajar kat SMK tersebut..subjek BM dengan Geografi..cikgu la plak..hihi..sebagai cikgu ganti kepada cikgu Noraini bte Abdul Manaf..bercuti sebab pembedahan..alhamdulillah..banyak pengalaman mengajar kat SMK.yela..sblum ni aku sekolah kat SMA..so, byk la suasana yang berbeza..murid2..cikgu2..so ble di beri jadual, aku kna mengajar pelajar tingkatan 2,3, dan 4..tp masa aku msauk ni ting. 3 tengah PMR..so aku banyak program luar pasca PMR. paling aku rapat dengan kelas 4 Muaz bin Jabar..dalam masa sama aku tetap teruskan kuliah si masjid..berlaku la satu peristiwa yang lucu..


"Us. Hafiz..mari makan sama." kata Wak Mukri yang menghadiri kuliah aku..biasanya hari khamis malam jumaat ada jamuan kat masjid tempat aku bagi kuliah tu..


"Anak saya ustaz, bagitahu ada cikgu baru mengajar dia..cikgu hafiz namanya..orang sini..anak Yusop Perabot (gelaran ayah aku..sbb dulu ayah wat perniagaan membuat perabot)"...aku sengih jer..


"Wak cakap la..ustaz tu, bukan cikgu..anak wak plak cakap cikgu bah, dia ajar saya BM...wak cakap ustaz tu..dia bagi kuliah kat masjid..kamu tu malas pergi masjid!" kata wak Mukri sambil gelak..ma'mum yang tengah makan pn gelak jer dengar celoteh wak Mukri ni..aku pn sengih kambing je la..hihi


bila kenang suma tu..gelak jer aku..2 minggu aku mengajar, diorg pn exam..alhamdulillah..semua semangat jer..lagi2 student perempuan..biasalah..cikgu muda..bergetah lagi kata orang..hihi..




(ni gambar masa aku dah balik mengajar..saja nak wat kenangan)








(ni la gambar pelajar aku tengah exam..tingkatan 4 Muaz bin Jabar)




 




(waktu ni diorang tengah blurrr jawab soalan matematik..yela..dalam Bahasa Inggeris kan)









(ha..ni plak aku snap gambar adik aku..dia malu..aku pn malu2..hehe..tapi aku x mngajar dia..just jd pengawas exam jer..)








jadilah aku seorang pendidik...pagi mengajar kat sekolah..malam mengajar kat masjid..alhamdulillah..ayah aku dapat penghargaan dari pihak masjid..aku pulak dapat penghargaan dari pihak sekolah..apapun..aku bersyukur padamu Ya ALLAH atas ilmu yang Engkau berikan kepadaku...aku bersyukur atas nikmat yang Engkau berikan..pesan ayah..balik Mesir..mantapkan lagi ilmu yang ada..insyaALLAH...janji aku pada diriku untuk ayah dan ibu tersayang..


to be continued....


amchik
bait taubah, Mansoura City, Egypt
12:18 pagi

Thursday, 24 December 2009

13 Wasiat Rasulullah kepada Saiyidina Ali

0 comments
IBNU ABBAS ra meriwayatkan bahawa Ali Abu Talib berkata : "Pada hari perkahwinan dengan Fatimah, Rasulullah SAW bersabda kepadaku, mengutarakan tiga belas wasiat khusus untukku:" 




1 Hai Ali , takutilah engkau daripada memasuki tempat mandi (hammam) tanpa memakai kain separas pinggang. Bahawasanya barangsiapa memasuki tempat mandi tanpa kain separas pinggang, maka dia mendapat laknat. dijari telunjuk dan dijari tengah 

2. Hai Ali, janganlah engkau memakai cincin dijari telunjuk dan dijari tengah . Sesungguhnya itu adalah apa yang dilakukan oleh kaum Lut. 

3. Hai Ali sesungguhnya Allah mengkagumi hambanya yang melafazkan istighfar; "Rabighfirli fainahu Iayaghfirul-zunuba illa Anta"( Tuhanku ampunilah aku. Sesungguhnya tiada yang mengampunkan dosa melainkan engkau). Allah lalu berfirman ,"Hai malaikat Ku, sesungguhnya hamba-Ku ini mengetahui bahawasanya tiada yang mengampunkan dosa melainkan Ku. Hai malaikat-Ku ,jadilah saksi bahawasanya Aku telah mengampunkan dia". 

4. Hai Ali, takutilah engkau daripada berdusta. Bahawasanya berdusta itu menghitamkan muka dan disuratkan oleh Allah sebagai kazzab (pendusta). Dan, bahawasanya benar itu memutihkan muka dan disuratkan oleh Allah sebagai sadiq. Ketahuilah engkau, bahawasanya sidiq (benar) itu berkat dan kazzab(dusta) itu celaka. 

5. Hai Ali, peliharalah diri engkau daripada mengumpat dan mengadu-dumba. Bahawasanya orang berbuat demikian itu diwajikan ke atasnya siksaan kubur dan menjadi penghalang kepadanya di pintu syurga. 

6. Hai Ali, Janganlah engkau bersumpah dengan nama Allah, sama ada dusta atau benar, kecuali dalam keadaan dharurah, dan janganlah jadikan Allah permainna sumpah engkau, Sesungguhnya Allah tidak mensucikan dan tidak mengasihani orang yang bersumpah dusta dengan nama-Nya. 

7. Hai Ali, janganlah engkau mencita-citakan rezeki untuk hari esok. Bahawasanya Allah Taala mendatangkan rezeki engkau setiap hari. 

8. Hai Ali, Takutilah engkau daripada berbantah bantah dan berkelahi dengan maki-hamun dan sumpah seranah.. Bahawasanya perbuatan itu pada awalnya jahil dan pada akhirnya penyesalan. 

9. Hai Ali, senantiasalah engkau bersugi dan mencolek gigi. Bahawasanya bersugi itu mensucikan mulut, mencerahkan mata dan diredhai Allah, manakala mencolek gigi itu dikasihi oleh malaikat kerana malaikat amat tidak senang dengan bau mulut kerana sisa-sisa makanan di celah gigi tidak dicolek selepas makan. 

10. Hai Ali, janganlah engkau melayani rasa marah. Apabila timbul rasa marah duduklah engkau dan fikirkanlah mengenai kekuasaan dan kesabaran Allah Taala keatas hamba-Nya. Pertahankanlah diri engkau daripada dikuasai oleh kemarahan dan kembalilah engkau kepada kesabaran. 


11. Hai Ali, perhitungkanlah (tahassub) kurnia Allah yang telah engkau nafkahkan untuk diri engkau dan keluarga engkau, nescaya engkau perolehi peruntukan daripada Allah. 

12. Hai Ali, apa yang engkau benci pada diri engkau , maka engkau bencikan juga pada diri saudara engkau dan apa yang engkau kasih pada diri engkau maka engkau kasihkan juga pada diri saudara engkau , yakni engkau hendaklah berlaku adil dalam memberi hukuman. Dengan itu engkau dikasihi seluruh isi langit dan bumi. 

13. Hai Ali, perbaikanlah perhubungan diantara penduduk (jiran) sekampung dan diantara ahli rumahmu. Hiduplah dengan mereka sekaliannya dengan rasa persahabatan dan kekeluargaan, nescaya disuratkan darjat yang tinggi bagi engkau. 

14. Hai Ali, peliharakanlah pesananku (wasiatku). Engkau akan perolehi kemenangan dan kelepasan. Insya Allah.



Monday, 14 December 2009

MOTHER..hayati rangkap ini..

1 comments

M.O.T.H.E.R...


M : Million things she gave me,

O : Only that she is growing old, as for some people, they have one and NEVER COME BACK, but always remember,

T : Tears she shed to help me,

H : Her heart for purest gold,

E : Eyes with love-light shining

R : Right and right she always be!!! The mother's heart is the child's.



wassalam...

yaALLAH..aku berserah kepadaMU...

0 comments
Assalamu'alaikum..
dh lama xbuka blog ni..maklumlah..ada rezeki dapat pulang ke Malaysia cuti musim panas baru2 ni..itu pn sebab mak tersayang sakit..sajer aku nk taip..luahan hati..moga2 lpas aku taip ni kurang sket tekanan sebak kt dada ni..

23.06.09 aku pulang ke Malaysia...sampai di KLIA, aku xdpt nk tahan kesedihan, tgk mak tersayang kurus, lemah, xbermaya..aku menangis dalam pelukan mak dan ayah..aku dh xhiraukan orang ramai di sekeliling..yg penting aku puas dapat peluk mak, ayah, dan keluargaku..


alhamdulillah..5bulan bercuti di Malaysia..ada perubahan pd bonda..macam2 perubatan..tp aku cukup terkilan dgn jwpn dari doktor pakar yg merawat mak..di sebuah hospitan terkemuka di bandar besar..selepas sebulan aku bersama mak..tanpa disedari kaki sebelah kiri mak membengkak dari pangkal peha hingga hujung kaki..puas kami bwa mak pergi berurut, tp surut skit jer..tu pn skjp..kmudian mmbgkak lg..terus kami rujuk doktor tersbut...seorg doktor pakar kanser..doktor pakar..hebat gelaran tu..tp jwpn xsepadan dgn gelaran..

"puan kena lakukan kimoterapi..sbb nk hlgkn kanser puan..sebulan lg puan dtg untk wt rawatan tersebut.."...."hbs tu doktor, kaki mak yg bgkak ni mcmna?"..."owh..kna wt kimoterapi jgk..sbb klu bg ubt pn xde kesan ape2"..


mudah..ringkas..padat..jwpn yg diberikan...seorg doktor pakar blh berkata demikian..kami adk beradik sepakat xmahu mak wt kimoterapi..ramai doktor, pegamal perubatan, xgalakan untuk wt kimo tersebut...seorg sahabat aku, doktor klinik swasta lulusan New Zealand ckp sewktu kami berborak, brtukar pndgan, cerita, pengalaman, kimoterapi ni mmg nk membunuh kanser..membunuh sel2 dlm badan..tp dalam masa sama membunuh tuan badan skali..klu kta kaji pn..xramai org yg wt rawatan kimoterapi akn tahan lama..sbb antibodi badan dah xde..tp apa pn..ajal maut di tgn DIA..


alhamdulillah..akhirnya kami di temukan jodoh..seorg doktor di Kuanatan..dia yang rawat mak..2bulan ikt jadual pemakanan ubat dari dia..akhirnya dgn izin ALLAH kaki mak surut..mak bertambah sht..dapatlah kami menyambut hari raya puasa dgn meriah..alhmdulillah..



ni la gambar mak ngn ayah tersayang masa raya puasa baru2 ni..mak ayh leh tersenyum mcm dulu..anak2 pn suma blik beraya bersama..yela..2tahun raya xdpt kumpul suma..sbb aku duk Mesir..jauh tu..



alhamdulillah..mak dah bleh bertugas kmbali sbgai suri rumah berkaliber..aku pn berselera mkn masakan mak..yela..selama aku mmbesar ni..masakan mak la yg paling aku berselera..aku pn cmfirm la tiket nk pulang ke Mesir.pd asalnya 16.11.09..tp mak kerap demam...aku pn nekad tuk tangguh tiket..akhirnya aku ambik tarikh 2.12.09...kiranya sempat la aku raya haji bersama keluarga..tp..dugaan datang lagi..smggu sblum raya haji, mak mengadu sakit kaki..jga sblah kiri..aku di KL uruskn tiket..igtkn skit biasa..tp ble adk col ckp mak mngis skit..smpai terpaksa dipapah utk berjalan,kami adk beraik ambil cuti pulang ke rumah..sgguh, mak terpaksa dipapah utk ke blik air..slpas solat msti mak mngis sbb skit ketika mndirikn slt..akhirnnya, hari raya haji mak terbaring jer ats katil..raya haji xseindah raya puasa yg lau..kami sedih tgk mak trbaring jer..raya ke2 kami suma pulang ke kampung..Negeri Sembilan...bermakna aku xkn pulang ker rmh dh..trs pulang ke Mesir..


sampai di kg..mak ters mngis sbb trlalu sakit..dari boleh dipapah..mak langsung xdpt berjalan..kaki kiri mak terlau berat..wuduk pn adk yg ambilkn..mak slt ats katil..sebak..sayu hati aku..2hari lagi aku pulang ke Mesir..berat hati..berat kaki aku nk mninggalkn mak dlm keadaan demikian..


nak xnk..aku terpksa jgk mlgkah kaki meninggalkn mak..untuk teruskn perjuangan..hanya DIA yg tau perasaan aku..mak xdpt htr aku di KLIA..aku peluk..dakap..cium mak byk kali..smpi kering air mata aku dgn mak..dlm keadaan mak terbaring di katil..aku kuatkan semangat..mujurlah kawan2 sekeliling kt sini bg semangat pd aku..terima kasih sahabat2 ku...


sampai skrg..mak masih xdpt  brjalan lg..tp ada perubahan..mak kuat smangat, gagahkan diri pg blik air mggunakan tgkat 4kaki..selama aku pulang ke mesir ni..esok abg aku nk bawak mak pg jmpa doktor yg merawat mak di kuantan..mudahan2 ada perubahn yg besar..aku harapkan mak cpt sembuh..mak dapat mnjalani khidupan spt biasa..sahabatku sekalian..doakn mak aku sembuh spt sediakala...



yaALLAH..aku berserah kepadaMU...

amchik2471
bait taubah
12:50 petang

Wednesday, 27 May 2009

Kalam Akhir Kepimpinan

1 comments

Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh,
Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Dialah yg maha Pemurah dan maha Penyayang, yang menguasai hari pembalasan.
Selawat dan salam ke atas imam para muttaqiin dan pemimpin para mujahidin, Saidina Muhammad Nabi SAW yang amanah, juga ke atas para isteri-isteri baginda, anak-anak baginda, sahabat-sahabat baginda, yang telah menyucikan jiwa lalu mereka berjaya, yang memberikan nasihat kepada saudara-saudara lalu mereka mendapat manfaat.
Wahai Tuhan kami, muliakanlah kami dengan kemuliaan mereka, berikanlah taufiq dan hidayah kepada kami dengan taufiq dan hidayah yang Engkau berikan kepada mereka, dan jadikan kami orang yang mengikuti mereka serta himpunkanlah kami bersama mereka di bawah bendera penghulu kami Sayyidina Muhammad SAW. Sesugguhnya Engkaulah yang paling Pemurah dan Engkaulah sebaik-baik tempat mengharap.

Sahabatku pemuda dan pemudi yang diberkati Allah selalu,
Sesungguhnya semenjak terpancarnya fajar Islam, kita telah diuji dengan pelbagai permusuhan yang sememangnya tidak menginginkan kebenaran. Pada hari ini, generasi kita berhadapan dengan gelombang Atheis (kehidupan tanpa kewujudan Tuhan), sekular (kehidupan mengikut akal manusia), globalisasi (dunia tanpa sempadan), liberal (tidak membezakan agama dan kehidupan) dan ideologi-ideologi yang mengharuskan segala sesuatu, yang diserapkan kepada kita dari timur dan juga barat bertujuan menyesatkan golongan muda-mudi, merosakkan generasi serta menakutkan kita terhadap masa depan pemikiran akidah yang kita miliki, dengan ancaman bahawa ia akan menuju kegelapan yang mencengkam.

Dalam suasana gelombang ini, kita tidak mungkin mampu melawan pertembungan pemikiran tanpa kita bepegang dengan tali Allah yang sememangnya kukuh dan juga tanpa terlalu mementingkan perbezaan (khilaf) di dalam perkara-perkara kecil yang merupakan ijtihad serta hendaklah kita mengikat hati dengan Allah Ta'ala yang mana bertujuan untuk memperolehi kekuatan, ketenangan, kehebatan, serta kemuliaan daripaNYA. Firman Allah Ta'ala yang bermaksud :

"Dan bahawa inilah jalanku yang lurus, maka ikutilah ia dan janganlah kamu mengikuti
jalan-jalan (yang lain) kerana jalan-jalan itu mencerai-beraikan kamu dari jalanNya.
Yang demikian itu diperintahkan Allah kepadamu agar kamu bertaqwa".
(Al-An'aam: 153).

Sahabatku pemuda dan pemudi yang dirahmati Allah sekalian,
Sesungguhnya kita selaku umat yang beriman dengan Islam dituntut untuk beramal dengan apa yang terkandung dalam Al-Quran dan As-Sunnah Rasulullah SAW dan berusaha untuk merealisasikan matlamat-matlamatnya di alam nyata. Untuk merealisasikannya, maka kita mestilah memiliki kefahaman Islam yang jelas. Kita juga mestilah memiliki niat yang ikhlas sehingga amal kita itu diterima di sisi Allah Ta’ala. Umat Islam mestilah memiliki kesatuan dan jamaah untuk berkuasa merealisasikan matlamat Islam di alam ini dengan bentuk yang paling baik. Firman Allah Ta’ala yang bermaksud :

"Mereka yang menyampaikan risalah Allah, mereka takut kepadaNya dan tidak merasa takut kepada seorangpun yang lain dari Allah, dan cukuplah Allah sebagai Pembuat Perhitungan".
(Surah Al-Ahzab: ayat: 39 )

Kesatuan adalah amat penting dalam Islam untuk mencapai matlamat sebenar. Pembentukan ummah, pendidikan bangsa, pencapaian cita-cita dan pendokongan prinsip amat diperlukan keseluruhan umat yang mana tidak dapat tidak mestilah mempunyai aspek-aspek yang penting, antaranya :
* Kekuatan jiwa yang besar yang dijelmakan di dalam keinginan yang kuat, dan tidak diresapi oleh sebarang kelemahan.
* Kesetiaan yang tetap berkekalan, tidak dijangkiti oleh sebarang warna atau tipudaya.
* Pengorbanan suci yang tidak dapat dihalang oleh sifat tamak dan bakhil.
* Mengetahui prinsip, beriman dengannya dan dapat menilai kedudukannya sehingga dapat mengawal dari sebarang kesalahan, penyelewengan atau tertipu oleh perkara lain.
(Majmu'ah Rasaail - Ke arah mana kita menyeru manusia: 45)

Sesungguhnya amalan Islam ini sentiasa berhajat kepada titik permulaan yang selamat, sekalipun jalannya panjang tetapi ia akan sentiasa berkembang subur. Asy-Syahid Iman Hassan Al-Banna telah memilih asas pembinaan yang bermula dari pembinaan individu, keluarga dan masyarakat muslim yang tidak syak lagi akan membuahkan sebuah negara Islamik. Di antara tanda permulaan yang baik ialah tidak mengalpakan pengambilan sepenuhnya terhadap sebab hakiki. Kemudian bertawakkal kepada pencipta sebab (Allah) pada setiap perkara, sebelum dan selepasnya. Firman Allah Ta’ala bermaksud :

"Maka apakah orang-orang yang mendirikan bangunannya di atas dasar taqwa kepada Allah dan keredhaanNya itu yang baik, atau orang-orang yang mendirikan bangunannya di tepi jurang yang runtuh, lalu bangunannya itu jatuh bersamanya ke dalam neraka Jahannam".
(At-Taubah: 109)

Ahli Sufi mengatakan : "Jadikanlah amalanmu itu seperti garam dan adabmu seperti gandum".

Sahabatku pemuda dan pemudi yang diredhai Allah hendakNya,
Hidup bermasyarakat adalah antara faktor penting perkembangan dakwah islamiah. Perpecahan umat islam masa kini melemahkan dakwah islamiah akhir zaman yang mana adalah dari kesilapan kita sendiri yang tidak mengamalkan apa yang telah disyariatkan kepada kita. Islam mewajibkan ke atas kita bermuamalat sesama insan dalam kehidupan bermasyarakat untuk mendapat kebahagiaan dan kesejahteraan di dunia dan akhirat. Maksud firman Allah Ta’ala :

"Wahai manusia! Sungguh, Kami telah menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa, dan bersuku-suku agar kamu saling mengenal. Sungguh, yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang bertakwa. Sungguh, Allah maha Mengetahui, maha Teliti ".
(Al-Hujurat: 13)

Menurut Islam setiap manusia ada peranannya dan setiap peranan harus diberikan haknya, tanpa ada paksaan dan tanpa ada pertembungan mengikut asas-asas dan kaedah-kaedah seperti mengenal batas diri dan melakukan apa yang sepatutnya dilakukan, menghormati orang-orang tua ataupun orang yang berpengalaman, dan menerima apa jua kebenaran yang ada walaupun dari mana, selagimana tidak lari dari landasan Islam sebenar. Dengan ini dapatlah kita melakukan perubahan yang di anjurkan Islam selari dengan tuntutan ideologi kini yang telah banyak dikuasai oleh barat meresapi jiwa dan kehidupan seharian kita.

Ahli Falsafah Yunani Aristotle pernah menulis dalam karya terawalnya, Exhortation to Philosophy bahawa ‘mencari kebijaksanaan suatu kepuasan, semua orang berasa senang dengan falsafah dan ingin menghabiskan masa dengannya (falsafah) dan meninggalkan semua yang lain.’ Beliau mengajak manusia untuk menjalani kehidupan seperti mana yang kita sendiri mahu. Kita tidak boleh menjalani kehidupan atas kehendak orang lain. Kebahagiaan dalam sebuah kehidupan amat penting. Hal ini kerana dengan kehidupan yang bahagia akan mewujudkan jiwa yang tenteram. Hal inilah yang di maksudkan oleh Aristotle. Jika kita hidup mengikut kehendak orang lain nescaya hati kita dan jiwa kita akan memberontak mahukan kebebasan. Manusia yang tidak bebas dalam kehidupan akan mudah mengalami kemurungan. Manusia yang mengalami kemurungan akan sentiasa beranggapan dunia ini tidak menyeronokkan. Sedangkan dunia ini penuh dengan warna-warni keceriaan. Hal ini disebabkan manusia melakukan sesuatu pekerjaan itu dengan keikhlasan diri sendiri dan tiada paksaan. Maka pekerjaan itu dilakukan dengan mudah dan perasaan yang mengembirakan. Pekerjaan yang susah juga akan menjadi senang. Namun, semuanya perlulah berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah, kehidupan Rasulullah SAW dan kehidupan sahabat-sahabat baginda SAW. Seperti mana kaedah Fiqh yang bermaksud : “Matlamat tidak menghalalkan cara”.

Sahabatku pemuda dan pemudi yang dilindungi Allah sekalian,
Islam menekankan kebahagiaan dan kesejahteraan dalam kehidupan bermasyarakat. Kita sering kali alpa dengan kehidupan kini yang tergelincir dari panduan Islam sebenar. Cuba kita muhasabah diri kita, adakah kehidupan seharian kita benar-benar berpandukan ajaran Islam sebenar? Selaku kepimpinan, saya fokuskan kepada kehidupan kita dalam kesatuan dan sosiologi (masyarakat) selaku kita mahasiswa dan mahasiswi yang menuntut di bumi yang penuh keberkatan ini. Bagaimana hubungan kita antara satu sama lain? Kita adalah golongan pendakwah yang menegakkan syiar Islam akhir zaman. Tapi sebenarnya kita sendiri tidak beramal dengan keindahan Islam sendiri. Saya berpegang dengan firman Allah Ta’ala yang bermaksud :

“Wahai orang-orang beriman! Jauhilah banyak dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah ada diantara kamu mengunjing sebahagian yang lain. Apakah ada diantara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik. Dan bertakwalah kepada Allah, sungguh Allah maha Penerima Taubat, maha Penyayang”
(Al-Hujurat : 12)

Jelaslah tiga larangan Allah Ta’ala dalam ayat ini adalah untuk kita membina kehidupan bermasyarakat yang aman, bahagia, dan sejahtera. Kita dijadikan adalah sebagai khalifah di muka bumi ini, tidak dapat lari dari kepimpinan. Baik pada diri, keluarga, agama, dan masyarakat. Apabila kita mengaku kita seorang Islam, jadi kita tidak dapat lari dari perintah menyuruh kepada kemakrufan, dan mencegah kepada kemungkaran.
Ulama tasawuf juga mengatakan : " Janganlah kamu melihat kepada keaiban kecuali kamu meyakini ianya ada pada dirimu, keaiban itu jelas lagi nyata, akan tetapi ianya tersembunyi"

Saya selaku kepimpinan Dewan Mahasiswa/wi Mansurah 08/09 mengharapkan kehidupan yang bahagia, sejahtera, aman, dan harmoni antara kita. Konsep belajar dan mengajar antara satu sama lain adalah jati diri saya dalam kehidupan. Firman Allah Ta’ala yang bermaksud :

“Katakanlah, apakah sama orang yang mengetahui dengan orang yang tidak mengetahui?
Sesungguhnya orang yang berakal sihat yang dapat menerima pelajaran”
(Az-Zumar : 9)

Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Ibn Majah dan At-Tarmizi yg bermaksud :
"Ketua sesuatu kaum ialah orang yg berkhidmat untuk kaum mereka"

Di kesempatan ini, saya memohon maaf di atas kekurangan diri saya sepanjang berada dalam kepimpinan kepada semua insan yang berasa disekeliling saya. Harapan saya agar kita terus mendapat kerahmatan, keredhaan, keberkatan, dan perlindungan dari Allah Ta’ala hingga akhirnya di dunia dan di akhirat demi menegakkan kehidupan Islam sebenar. Sama-samalah kita bersatu dalam kesatuan yang dasar dan perlaksanaannya berpandukan garis panduan Islam sebenar demi memartabatkan Islam dipersada dunia akhir zaman.

Ya Tuhan kami, hanya kepada Engkaulah kami bertawakal, dan kepada Engkaulah kami bertaubat dan kepada Engkaulah kami kembali, ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan kami (sasaran) fitnah bagi orang-orang kafir, dan ampunilah kami ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkaulah maha Perkasa dan maha Bijaksana.
(Al-Mumtahanah :4,5)



Sekian dari saya.
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Hamba yang fakir kepada Allah yang maha Kaya,
Abdul Hafiz bin Yusop
Ketua Unit Sambutan dan Rehlah,
Dewan Perwakilan Mahasiswa/wi Mansurah 08/09.
Universiti Al-Azhar Asy-Syariff, Mansurah.


Friday, 22 May 2009

aku terima ujian MU ya ALLAH..

2 comments
assalamu'alaikum...
dh lama x buka blog..sibuk nk habiskn kitab2 exam yg ada..biasalah..nk exam br kelam kabut..
semalam..selesai menjawab paper tasawuf..(alhmdulilah), sy col mak..sbb sy col tel rumah,adk ckp mak ayh pg HKL wt pemeriksaan slnjutnya..berkenaan kanser yg mak hadapi..mula sembg ngn adk,dh puas bergurau,ckp ngn ayh plak..macam2 nasihat, gurauan ngn ayh..ayh ckp, nk blik thn ni, 'modal' dh ada ke blum? sy plak pending..igtkn duit untuk flight..rupa2nya mksud ayh ilmu nk disampaikn pd org2 kg..huhu..cmfirm..masjid dpan rmh mnunggu hamba ALLAH yg dhaif ni pulang..jd imam solat,baca kuthbah jumaat,tazkirah..perkara lazim dh..takut jgk nk hadapi dunia skrg..soalan2 org2 kg pn dh mkin mencabar..hhuhu..yaALLAH..permudahkn sgala urusanku..

dh hbs bercakap dgn ayh..servis bertukar tgn..pd mak plak..suma tgh berehat sbb baru blik dr HKL..mak tnya psl exam..kshtn..cite psl fmily.mcm2lh..sbb mak xpnh sunyi ble brcakap.ada jer modal kami anak beranak..last part..sy tnya tntg kputusan doktor dr HKL..ble mak bgthu..sy rasa sebak sgt..kosong..wajah mak trbayang2..sy tahan air mata ckp dgn mak..mak ckp..kanser mak dh merebak ke hati dan jantung..dh tahap 4..sblum ni mak baru tahap 1. masa tu abg ckp klu dh smpi 4,5,6, tahap bahaya..so,skrg ni mak dh tahap bahaya la??yaALLAH..ujianMU pd diriku..pd keluargaku..dlm keadaan buntu,sy pertikaikan, knp merebak jgk sdgkn sbulan lebih mak wt rawatan kt HKL..tp sy lupa..suma tu ketentuan DIA..kte mampu merancang, dia penentu sgalanya..yaALLAH..ampuni dosaku, dosa kedua ibu bapaku..dosa ahli keluargaku..

exam fasa satu dlu..mak ngn ayah masuk wad serentak..alhmdulillah..sy lalui dgn tabah..tiap2 hari col mak kt hospital..exam fasa dua ni plak..dpt berita ni..berat..mmg berat..tp bile muhasabah kmbali..terigt ayt dr surah al-Baqarah yg kte selalu baca lepas solat, DIA tidak memberatkan sesuatu yg hambanya tidak dpt tanggung..sedikit sbyk dpt tenangkn hati ngn perasan..kwn2 pn ada..byk bg kata2 smgat..syukran jazilan sahabt2 skalian..smga ALLAH merahmati dn meredhoi jasa kalian..

nampaknya..keputusan sy nk blik cuti thun ni makin kuat..dn mgkin di awalkn..aslnya nk blik lpas trun jawatan,tp kepala sy nk nmpk mak jer..xlma lg mak akn wt rawatan kt HKL..nsb baiklh ayh bekas tentera...so,suma perbelanjaan di tanggung kerajaan..apa pn..baki lg 4 paper ni,sy kna hbskn jgk..

yaALLAH..aku terima ujianMU seadanya..berilah kekuatan dn ketabahan kepadaku mghadapi ujianMU..kuatkanlh smgat ibuku..menerima ujianMU..smbuhknlah penyakit ibu dan ayahku..
amin yaALLAH...

M.O.T.H.E.R...

M : Million things she gave me,

O : Only that she is growing old, as for some people, they have one and NEVER COME BACK, but always remember,

T : Tears she shed to help me,

H : Her heart for purest gold,

E : Eyes with love-light shining

R : Right and right she always be!!! The mother's heart is the child's.

wassalam...

Doa Nabi-Nabi ALLAH

0 comments
Imam Ghazali menyatakan; bahawa doa kebanyakan para nabi a.s., ialah berdoa seperti berikut (yang bermaksud): "Ya Allah Tuhanku, aku minta ampun kepada-Mu daripada sebarang dosa yang aku telah bertaubat, tapi setelah itu aku lakukan semula. Aku minta ampun daripada semua yang telah aku janji dalam hati kepada-Mu tetapi tidak aku laksanakan.

"Aku bertaubat daripada dosa waktu aku ibadat untuk-Mu, tetapi tiba-tiba mencelah sesuatu menyebabkan ibadah berubah kepada kerana yang lain daripada-Mu.

"Aku mohon ampun kepada-Mu kerana nikmat yang Engkau kurniakan itu sepatutnya untuk mentaati-Mu, sebaliknya telah aku gunakannya untuk ingkar suruhan-Mu.

"Wahai Tuhan yang Maha Mengetahui sama ada yang zahir atau yang terselindung, aku minta ampun daripada sebarang dosa yang aku lakukan pada siang hari atau pada malam gelap di tempat tersembunyi, ketika beramai atau ketika seorang diri, ampunilah daku wahai Tuhan yang Maha Lemah Lembut."

Demikian doa dan istighfar para nabi sejak daripada Nabi Adam a.s. hingga ke Nabi Muhammad s.a..w., telah dinukilkan oleh Imam Ghazali yang dimuatkan dalam kitabnya untuk mendapat perhatian dan menjadi amalan umat akhir zaman, yang persoalannya sangat penting dan bernilai tinggi.

Selamat beramal....

Thursday, 9 April 2009

alhamdulillah

1 comments
assalamu'alaikum..
alhmdulillah..smlm (7/4/09) ayh sy g cek kt Hospital Ampang..tp x kena tahan wad..cma 20hbln kna dtg cek lg..sy pn xtau la mcmna ayh dpt sht spnuhnya..xde pnyakit tu..yela..dari kecil ayh slalu msuk wad..seingat sy, ayh pnh nazak..msa kecil..sy tdo lena..mak kjut ckp ayh skit..sy bgn,tgk ayh duduk brzikir kt sejadah,kt ruang tamu..ada abg ngn jiran..kami duk keliling ayh..mak sruh pgang kaki ayh..sjuk sgt2..sy xtau aper..tgk jer..pas2 bwk g klinik..ambulans dtg rmh bwa ayh skali..sy tgk ayh trbaring kt dlm..ambil pakaian sbb ayh nk kna tahan kt hospital besar..tp waktu tu mak,sy dan adk2 xpg..sbb kami suma tgh exam..sekolah rendah..xsilap sy..darjah 5@6..alhmdulillah..ble duk hospital..ayh mkin sht..dlu mmg sy ni kerap la jga ayh kt hospital..igt lg,msa nk PMR,sy stud
y kt tp ayh..SPM pn cam2 gak..nurse2 la baik n..(hihihihi)sbln sblum dtg mesir pn..ayh msuk wad lg..sy jgk yg jg..sbb abg,akk kjer..adk2 lain lak duk hostel..skrg ni tgl 2 org adk kecil jer duk rmh..sorg darjah 4,sorg darjh 1..msa sy hbs kusza dlu..sblum dtg mesir..sy duk rmh jer..ada skali..ayh skit..panggil suma blik..akak,abg,adk2..suma kmpul kt rmh..ble ada suma,ayh sht walafiat..tp ble suma blik tmpt msing2,ayh nangis..skit blik..br la sy tau..anak2lh penawar kpd ibu bapa..dlm ilmu psikologi..yela kot..sy tgk apa yg sy tgk jer.. =)

harini..(8/4/09) mak kna cek kt HKL..alhmdulillah..xkna tahan jgk..sy fobia btul klu mak ayh kna than kt wad..adk 2org tu xde sapa jg..nnt sekolh pn teraba
i..doktor ckp kanser yg ada pd mak tu dh mkin kecil..alhmdulillah..tp kna cek lg..sntiasa lapor dri kt hospital..mggu dpn kna g hospital untuk pemeriksaan darah..apa pn..sy bersyukur msih ada mak ayh..n sht hndak-NYA..
ats sbb ni la thun ni ada rzeki nk blik m'sia..dh rndu sgt..dh lma x pluk,cium mak ayh.. =)
walaupn sy kt sni..tp sy tgalkn 'sesuatu' pd mak ayh..'sesuatu' ni la yg dpt kurangkn rndu mak ayh pd sy..apakah 'sesuatu' itu?wallahu'alam..
igt nk blik awl..tp kna bereskan kjer dlu..amanah sbgai Ketua Unit Sambutan dan Rehlah, Dewan Perwakilan Mahasiswalwi Mansurah perlu diselesaikan dlu..nk x nk..lpas mesyuarat agung tahunan la br blh blik..huhuhuhu...

sblum blik..kna lalui exam dlu..dh xlma ni..rsau sgt2..huhuhu..yaALLAH..berilah petunjuk dan hidayah serta ketenangn dlm mgharungi ujian-MU.. untuk berjya dunia dan akhirat..ampunkn sgala dosa-dosaku..amin ya ALLAH...

Monday, 6 April 2009

apa itu falsafah?

0 comments

(Lukisan Abstrak Menunjukkan Pemikiran Yang Rumit) Falsafah ialah satu displin ilmiah yang mengusahakan kebenaran yang umum dan asas. Perkataan falsafah dalam bahasa Melayu berasal daripada bahasa Arab yang juga bersal daripada perkataan Yunani philo-sophia yang bermaksud “cinta-hikmah”. Secara umumnya, falsafah mempunyai ciri-ciri iaitu merupakan satu usaha pemikiran yang tuntas .Tujuannya adalah untuk mendapatkan kebenaran. Sehingga kini, ahli-ahli falsafah masih belum mencapai kata sepakat mengenai takrifan falsafah. Malah ada yang mengatakan bahawa falsafah merupakan sesuatu yang tidak dapat ditakrifkan. Ini adalah kerana kita dapat berfalsafah tentang pengertian falsafah. Maka dengan itulah kita akan menemui pendapat yang berbeza-beza mengenai takrif falsafah di antara ahli-ahli falsafah itu sendiri. Bagi rujukan umum, di sini kita hanya mengambil satu contoh takrif falsafah daripada Drs. Sidi Gazalba: "Berfalsafah ialah mencari kebenaran dari kebenaran untuk kebenaran, tentang segala sesuatu yang dimasalahkan, dengan berfikir secara radikal, sistematik dan sejagat. Apabila seseorang berfikir demikian dalam menghadapi masalah dalam hubungannya dengan kebenaran, adalah orang itu telah memasuki falsafah. Penuturan dan uraian yang tersusun oleh pemikirannya itu adalah falsafah. Daripada pendapat tersebut, rumusan dapat dibuat bahawa falsafah seharusnya ditanda dengan caranya iaitu berfalsafah, dan juga masalahnya iaitu persoalan falsafah. Maka hasilnya adalah karya falsafah.

Tentang erti kata falsafah, Hasbullah Bakry (1964:56) menghuraikannya daripada tiga sudut pandangan, iaitu daripada sudut bahasa, daripada sudut pengertian praktis dan daripada sudut perbedaannya daripada ilmu-ilmu lain. Erti falsafah daripada sudut bahasa ialah “cinta akan hikmah atau kebijaksanaan”. Erti falsafah daripada sudut praktis pula ialah “alam berfikir atau fikiran secara mendalam tentang hakikat segala sesuatu”. Akhir sekali daripada sudut perbedaannya daripada ilmu-ilmu lain, falsafah ditandai oleh dua ciri khusus, iaitu - sementara ilmu-ilmu lain terbatas skopnya, falsafah memandang alam sebagai satu kesatuan yang belum dipecah-pecahkan; - sementara ilmu-ilmu lain membahas sebab akibat tentang sesuatu, falsafah menyelidik hakikatnya sekali untuk menjawab tiga soalan, iaitu apa, dari mana, dan ke mana. Falsafah boleh ditakrifkan sebagai satu penyelidikan/pengajian dan ilmu yang berasaskan renungan (reflective) dan pentaakulan (reasoning) untuk merumuskan sifat, hakikat dan kandungan alam wujud atau alam semesta dilihat secara keseluruhan sebagai satu kesatuan, berdasarkan penelitian dan pengkajian terhadap data dan fakta yang diambil daripada semua aspek alam wujud/semesta” (B.A.G. Fuller A History of Philisophy, 1955:1) "


Plato (428-347 S.M) juga seorang Yunani sesudah Pythagoras ialah orang yang mula-mula memberikan takrif falsafah dengan lebih terkhusus. Plato menegaskan “falsafah meneliti hakikat yang mendasari sesuatu benda atau perkara di sebalik sifat luarannya; iaitu apa sebenarnya yang menjadi asas dan inti pati pembentukan sesuatu benda atau perkara itu; apa asasnya, apa esensi, apa zatnya”.Apa yang boleh saya simpulkan di sini, falsafah merupakan satu bidang ilmu yang penting dan tidak semua manusia mampu untuk memahaminya dengan baik. Hal ini kerana falsafah memerlukan satu persediaan yang rapi bagi mempelajarinya. Bidang ilmu ini boleh dikatakan sebagai satu bidang yang merangkumi segala bidang ilmu yang terdapat di dunia ini.


SUMBER ARTIKEL
http://www.scribd.com/doc/5378737/plato

Saturday, 4 April 2009

siapa aristotle?

2 comments
Aristotle merupakan tokoh umum tetapi tetap menjadi tumpuan pengkaji falsafah. Aristotle berasal dari keluarga yang kaya. Beliau di katakan mempunyai sifat luaran iaitu berambut pendak yang di potong mengikut arus fesyen dan mempunyai kaki yang panjang. Beliau juga agak gemar bersolek dan memakai cincin di jari.Aristotle merupakan seorang guru yang memperjuangkan ilmu falsafah tetapi bukanlah seorang tokoh politik barat yang memperjuangkan ilmu falsafah seperti tokoh barat yang terkenal iaitu Socrates. Beliau menghidap penyakit lelah. Beliau juga dikatakan pemidato yang baik, syarahan-syarahan yang disampaikan beliau jelas, kata-kata yang digunakan amat bernas dan membidas kata-kata yang tajam.Aristotle dikatakan mempunyai musuh yang ramai maka dapat digambarkan bahawa beliau seorang yang sombong dan suka mengarah. Tetapi dalam karya-karya falsafah beliau tidak terdapat unsur sentimental malahan beliau amat menghargai persahabatan, kemampuan diri sendiri, menyedari hakikat kedudukan diri sendiri di dalam sebuah tradisi yang mulia dan amat berbangga dengan pencapaiannya.Disepanjang kehidupan Aristotle, beliau mempunyai keinginan yang tinggi untuk mengetahui secara mendalam tentang kehidupan. Kebanyakan karya Aristotle membuktikan beliau menumpukan seluruh tumpuannya untuk memajukan penemuan hakikat kebenaran dan pertambahan manusia yang mempercayai tentang kebenaran sesuatu falsafah.

Aristotle pernah menulis dalam karya terawalnya,
Exhortation to Philosophy bahawa ‘mencari kebijaksanaan suatu kepuasan, semua orang berasa senang dengan falsafah dan ingin menghabiskan masa dengannya (falsafah) dan meninggalkan semua yang lain.’ Beliau mengajak manusia untuk menjalani kehidupan seperti mana yang kita sendiri mahu. Kita tidak boleh menjalani kehidupan atas kehendak orang lain.Kebahagiaan dalam sebuah kehidupan amat penting. Hal ini kerana dengan kehidupan yang bahagia akan mewujudkan jiwa yang tenteram. Hal inilah yang di maksudkan oleh Aristotle. Jika kita hidup mengikut kehendak orang lain nescaya hati kita dan jiwa kita akan memberontak mahukan kebebasan. Manusia yang tidak bebas dalam kehidupan akan mudah mengalami kemurungan.Manusia yang mengalami kemurungan akan sentiasa beranggapan dunia ini tidak menyeronokkan. Sedangkan dunia ini penuh dengan warna-warni keceriaan. Aristotle tidak beranggapan dunia ini sesuatu yang membosankan kerana beliau mengkaji dunia ini. Beliau yakin bahawa dunia ini sesuatu yang menyeronokkan kerana di dalam dunia ini terkandung 1001 rahsia yang belum kita ketahui. Oleh itu, Aristotle banyak mengkaji dunia ini untuk menyingkap 1001 rahsia yang terkandung.Oleh itu lahirlah resipi kebahagiaan yang Aristotle wujudkan. Resipi beliau amat mudah kerana jika mengikut resepi beliau segala yang di fikirkan oleh manusia yang mengikut kehendak diri sendiri akan mencapai kebahagiaan. Hal ini disebabkan manusia melakukan sesuatu pekerjaan itu dengan keikhlasan diri sendiri dan tiada paksaan. Maka pekerjaan itu dilakukan dengan mudah dan perasaan yang mengembirakan. Pekerjaan yang susah juga akan menjadi senang.

Sesungguhnya, Aristotle amat bijak dalam mengkaji ilmu pengetahuan. Kebanyakkan ilmu falsafahnya mengenai kehidupan seharian manusia. Ilmu falsafah yang Aristotle kemukakan diikuti oleh anak muridnya. Aristotle turut menyampaikan ilmu falsafahnya kepada masyarakat lain tidak seperti ahli falsafah yang lebih terdahulu sepertinya yang hanya mengkaji ilmu falsafah tetapi tidak menyampaikan dan diikuti oleh masyarakat pada masa itu.Aristotle mengajar masyarakat setempatnya pada masa dahulu sama-sama berfikir sepertinya. Oleh itu, beliau akan mengajar anak muridnya yang istemewa pada waktu pagi manakala orang awam beliau akan mengajar pada waktu petang. Kaedah pengajaran beliau banyak berbentuk penyelidikan. Hal ini disebabkan, Aristotle mahu masyarakat setempatnya banyak berfikir dan menghargai kehidupan di dunia ini. Beliau mahu masyarakat mengkaji segala ilmu pengetahuan dengan mendalam dan terperinci. Mengetahui segala ilmu dalam pelbagai aspek dan mengambil kira pandangan orang lain untuk mengkaji sesuatu bidang ilmu.Falsafah yang dikemukakan oleh Aristotle iaitu kebahagiaan amat disenangi oleh masyarakat. Hal ini disebabkan Aristotle mengemukakan prinsip yang mudah. Aristotle menyeru supaya manusia mengikut kehendak diri sendiri di samping perlu patuh kepada Tuhan. Memang lumrah manusia mempercayai kewujudan Tuhan. Mahu mengabdikan diri kepadanya tetapi perlu seiring dengan kehidupan di dunia. Manusia tidak perlu menumpukan hanya kepada akhirat sahaja.

Bentuk kajian Aristotle sangat jelas. Idea-idea yang dikemukakan oleh Aristotle mengenai kehidupan tradisi dalam perkembangan ilmu pengetahuan amat jelas. Setiap ilmu pengetahuan yang dikaji oleh beliau tidak hanya memandang satu sudut sahaja. Beliau mengambil kira semua aspek dan semua pandangan orang lain. Beliau menjelaskan bahawa kajian mengenai hakikat tentang kehidupan sukar dihuraikan jika memandang hanya satu aspek. Oleh itu harus memandang kepada aspek lain.Beliau menyatakan bahawa hakikat mengenai kehidupan ini tidak akan ada masyarakat berasa puas hati jika mengkaji hanya satu aspek tanpa memandang aspek lain. Manusia akan terus mencari sesuatu maklumat mengenai kehidupan ini sehingga manusia itu berasa puas hati. Setiap kehidupan yang dilalui oleh manusia adalah berbeza. Oleh itu, manusia akan memberi tafsiran mengenai kehidupan mereka yang berwarna-warni itu. Beliau menasihati anak muridnya yang turut sama mengkaji supaya memerhatikan pendapat-pendapat yang benar dan juga pendapat yang palsu. Kemudian dibezakan pendapat benar dan pendapat yang palsu. Memerhati dengan mata yang tajam perbuatan yang dilakukan oleh manusia seharian. Setiap pemerhatian itu mempunyai kebenaran. Maka keinginan dapat dipenuhi. Oleh itu, jika manusia mempercayai sesuatu perkara dan perkara itu adalah sesuatu yang benar maka itulah tanda perkara yang mungkin benar dan kurangnya kepalsuan di dalam hakikat kebenaran tersebut.

Kesimpulannya, kajian Aristotle amat mengagumkan. Kajiannya benar dan jelas. Aristotle meningal dunia pada musim bunga tahun 322 S.M. Ketika itu beliau berusia 62 tahun dan berada di kemuncak kekuatan kajiannya. Setelah kematian beliau, sahabat dan juga muridnya Theophrastus mengambil alih tugasnya dan Lyceum kekal sebagai pusat pengajian Sains dan falsafah yang berjaya. Tetapi pada abad ketiga S.M sinar Aristotelianisme menjadi pudar. Mazhab-mazhab pemikiran yang lain seperti Stoik, Epicuruiah, Skeptik telah menguasai pentas falsafah dan sains berkembang berasingan daripada falsafah dan menjadi lapangan pakar. Sungguhpun begitu Aristotle tidak pernah dilupakan dan sentiasa dikenang segala usaha beliau dalam ilmu falsafah ini.


SUMBER ARTIKEL
http://www.scribd.com/doc/5389185/aristotle

siapa al-Farabi?

0 comments

AL-FARABI ARISTOTLE KEDUA
Al-Farabi merupakan seorang ahli falsafah islam yang amat terkenal pada zamannya. Nama sebenarnya ialah Abu Nasr Muhammad ibnu Muhammad ibnu Tarkhan ibnu Uzlaq Al-Farabi. Beliau dilahirkan di Transoxia yang terletak dalam wilayah Wasji di Turki pada tahun 874M (260H). Al-Farabi menamatkan pendidikan awalnya di Farab dan Bukhara. Beliau berhijrah ke Baghdad untuk meneruskan pendidikan tingginya. Beliau telah mempelajari bahasa Arab di bawah pimpinan Ali Abu Bakar Muhammad ibnu Al Sariy. Selepas beberapa waktu, beliau berpindah ke Damsyik sebelum meneruskan perjalanan ke Halab. Semasa di sana, beliau telah berkhimat di istana Saif Al-Daulah dengan gaji 4Dirham sehari. Al-Farabi terdidik dengan sifat qanaah menjadikan beliau seorang yang sederhana, tidak memandang harta dan cinta akan dunia. Beliau lebih menumpukan perhatian untuk mencari ilmu daripada kekayaan duniawi. Walaupun Al-Farabi seorang yang zuhud tetapi beliau bukan seorang ahli Sufi. Al-Farabi telah menghembuskan nafas terakhir pada tahun 950M (339H).
Al-Farabi merupakan seorang ilmuan yang terkenal kerana hasil kerja dan penulisannya. Beliau berkemampuan menguasai pelbagai bahasa dan cabang ilmu pengetahuan. Beliau terkemuka dalam bidang falsafah,logik, dan sosiologi. Beliau turut memiliki ilmu pengetahuan yang mendalam dalam bidang perubatan, sains, matematik dan sejarah. Beliau juga seorang pemuzik yang handal. Beliau telah mencipta peralatan muzik seperti gambus, selain menyumbang kepada ilmu nota muzik.
Sebagai seorang ilmuan, Al-Farabi banyak mencurahkan ilmu dan hasil kerjanya dalam bentuk buku seperti buku Al-musiqa (bidang muzik), buku Ara ahl Al-madina al Fadila (bidang sosiologi), Fusus al- Hikam (bidang falsafah) dan buku lain dalam pelbagai bidang termasuk etika, metafizik, dan perubatan.

EPISTEMOLOGI AL-FARABI
Al-Farabi sebagai pemikir falsafah islam banyak dipengaruhi oleh tulisan ahli falsafah Yunani seperti Plato dan Aristotle. Sebagai ahli falsafah, beliau dikelaskan sebagai `Neoplanonist` yang juga menggabungkan falsafah pemikiran Plato dan Aristotle. Kehebatan dalam falsafah menyebabkan beliau digelar Aristotle kedua. Beliau banyak menulis komentar mengenai falsafah Aristotle mengenai fizik, meteorologi, logic dan sebagainya. Al-Farabi banyak mengkaji mengenai falsafah dan teori Socrates, Plato dan Aristotle dalam usahanya untuk menghasilkan teori serta konsep kebahagiaan. Beliau juga menulis mengenai ilmu logik Yunani secara teratur dalam bahasa Arab. Beliau telah memudahkan logik melalui cara membahagikan kepada dua kategori iaitu idea (takhayyul) dan bukti (thubut).
Al-Farabi turut memperlihatkan kecenderungan menghasilkan beberapa kajian dalam perubatan. Beliau mengatakan bahawa betapa jantung lebih penting berbanding otak dalam kehidupan manusia. Ini disebabkan jantung memberikan kehangatan kepada tubuh sedangkan otak hanya menyelaraskan kehangatan itu menurut keperluan anggota tubuh badan. Saya menyokong pendapat Al-Farabi ini. Sememangnya jantung menjadi nadi kepada jasad manusia. Jantung memberikan nyawa kepada manusia. Sebaliknya, otak hanya berfungsi jika jantung masih lagi berdengup dan berfungsi. Jika jantung terhenti maka terhentilah juga otak manusia.

FALSAFAH AL-FARABI
Al-Farabi mendefinisikan falsafah adalah suatu ilmu yang menyelidiki hakikat sebenarnya dari segala yang ade ini. Pendapatnya ini sebagaimana pendapat Plato yang menegaskan “Falsafah meneliti hakikat yang mendasari sesuatu benda atau perkara disebalik sifat luarannya, iaitu apa sebenarnya menjadi asas dan intipati pembentukan sesuatu benda atau perkara itu, apa asasnya, apa esensi, apa zatnya” .
Al-Farabi sependapat dengan pemikiran plato bahawa alam ini baru, yang terjadi dari tidak ada. Idea plato tentang alam pula mirip kepada suatu pengertian alam akhirat dalam dunia islam. Al-Farabi berjaya meletakkan dasar-dasar falsafah ke dalam ajaran islam. Beliau juga berpendapat bahawa tidak ada pertentangan antara falsafah Plato dan Aristotle yang berlainan pemikirannya tetapi hakikatnya mereka bersatu dalam tujuannya.
Pendapat Al-Farabi tentang falsafah ini disokong, yakni sebagaimana takrifan falsafah dalam bidang kajiannya. Ilmu pengetahuan yang diperolehi melalui kewujudan ini membawa manusia kepada kebijaksanaan dan kebenaran. Ini berupaya untuk manusia mengawal setiap tindak tanduk perlakuannya. Setiap tindak tanduk yang baik memberikan maanfaat kepada manusia. Maanfaat yang dihasilkan mampu menjaga hubungan baik antara manusia dengan manusia, manusia dengan penciptanya, dan manusia dan alam semesta.

FALSAFAH POLITIK AL-FARABI
Al-Farabi berpendapat bahawa ilmu politik adalah ilmu yang meneliti berbagai-bagai bentuk tindakan, cara hidup, watak di posisi positif dan akhlak. Semua tindakan dapat diteliti mengenai tujuannya, dan apa yang membuat manusia dapat melakukan seperti itu dan bagaimana yang mengatur memelihara tindakan dengan cara yang baik dapat diteliti. Kebahagian manusia diperoleh kerana perbuatan atau tindakan dan cara hidup yang dijalankan. Bagi Al-Farabi, kebahagian adalah dicapai melalui pandangan akal dan perbahasan dan bertemu dengan tuhan dalam hubungan akal.
Al-Farabi berpendapat bahawa kebahagian hakiki (sebenar) tidak mungkin dapat diperoleh sekarang (di dunia ini ), tetapi sesudah kehdupan sekarang iaitu akhirat. Namun sekarang ini juga ada kebahagian yang nisbi seperti kehormatan,kekayaan, dan kesenangan yang dapat dilihat dan dijadikan pendoman hidup.Kebahagiaan sejati sentiasa dengan suatu tindakan yang mulia, kebajikan dan keutamaan. Maka, untuk menuju ke arah itu melalui kepimpinan yang tegak dan benar. Kepimpinan tumbuh dari keahlian dan pembawaan manusia. Hal ini dapat mengarahkan manusia dalam menegakkan nilai-nilai utama dan tindakan bakal memelihara sebagai kemantapan keahlian yang disebut pemerintahan dan raja.
Al-Farabi menyatakan bahawa masalah dalam politik dapat dibahagikan kepada dua iaitu:
(i) Pemerintahan atas dasar penegakan terhadap tindakan tindakan yang sedar, cara hidup. Dasar ini dapat dijadikan upaya untuk memperolehi kebahagiaan. Pemerintahan atas dasar ini disebut pemerintahan utama, dimana sebagai ciri kota-kota dan bangsa- bangsanya tunduk terhadap pemerintahan.
(ii) Pemerintahan atas dasar penegakan terhadap tindakan-tindakan dan watak-watak dan rangka mencapai sesuatu yang dianggap mendapat suatu kebahagian. Maka, muncul beraneka ragam bentuk pemerintah. Apabila yang dikejar adalah kejayaan semata dapat dianggap sebagai pemerintah yang rendah. Jika mengejar kehormataan, pemerintahan akan bergantung kepada apa yang menjadi tujuannya.
Dipandang dari kemampuan suatu pemerintahan ilmu politik terbahagi menjadi dua:
(i) Kemampuan dalam melahirkan peraturan-peraturan yang bersifat universal
(ii) Kemampuan yang disebabkan oleh adanya ketekunan dalam aktiviti politik, dengan harapan boleh menjadi kebijaksanaan Sebagai ringkasan pemerintahan dapat menjadi baik, jika ada teoritis dan praktis bagi pengelolaannya. Dalam membicarakan teori politiknya, beliau berpendapat bahawa akal dan wahyu adalah satu hakikat yang padu.
Al-Farabi menjelaskan bahawa roh dan amalan saja tidak akan mampu untuk mensucikan seseorang dan mengangkatnya ke arah kesempurnaan tetapi juga memerlukan fikiran dan amalan renungan. Sebarang percubaan dan usaha untuk memisahkan elemen-elemen ini akan melahirkan sebuah negara yang pincang serta masyarakat yang kacau bilau. Oleh itu, akal dan wahyu perlu dijadikan sebagai dasar kepada pembinaan sesebuah negara yang kuat, stabil dan makmur.
Meskipun pemikiran falsafah Al-Farabi banyak dipengaruhi oleh falsafah Yunani tetapi beliau menetang pendapat Plato yang menganjurkan konsep pemisahan dalam kehidupan manusia. Menurutnya, seorang ahli falsafah tidak seharusnya memisahkan dirinya daripada sains dan politik. Sebaliknya perlu menguasai kedua-duanya untuk menjadi seorang ahli falsafah yang sempurna. Tanpa sains, seorang ahli falsafah tidak mempunyai cukup peralatan untuk diekspolitasikan untuk kepentingan orang lain. Justeru, seorang ahli falsafah tidak akan merasai perbezaan diantaranya dengan pemerintah yang tertinggi kerana kedua-duanya merupakan komponen yang saling melengkapi. Bagi Al-Farabi, ilmu segala-segalanya dan para ilmuan harus diletakkan pada kedudukan dalam pemerintahan sesebuah negara.
Pandangan Al-Farabi ini sebenarnya mempunyai persamaan dengan falsafah dan ajaran Confucius yang meletakkan golongan ilmuwan pada tingkat hierarki yang tertinggi di dalam sistem sosial sesebuah negara. Pemikiran, idea dan pandangan Al-Farabi mengenai falsafah politik terkandung dalam karyanya yang berjudul “Madinah al-Fadhilah”. Perbicaraan mengenai ilmu falsafah zaman Yunani dan falsafah Plato serta Aristotle telah disentuh dalam karya “Ihsa al-Ulum” dan kitab “al-Jam”.

KESIMPULAN
Sesungguhnya Al-Farabi merupakan seorang tokoh falsafah yang sangat ulung dan ilmuwan yang hebat. Banyak pemikirannya masih relevan dengan perkembangan kehidupan manusia hari ini. Pemikirannya mengenai politik dan negara banyak dikaji sebagai panduan dalam pentadbiran dan pemerintahan. Selain itu hasil kerja dan penulisannya masih lagi digunakan dan menjadi rujukan di pusat-pusat pembelajaran dan institusi pendidikan. Sumbangan Al-Farabi memberikan pengaruh besar dalam bidang sains, falsafah, dan ilmu pengetahuan berkurun lamanya.



SUMBER ARTIKEL
http://www.scribd.com/doc/5546193/al-farabi

Friday, 3 April 2009

doakan mak ayah ku...

1 comments

oppsss...sjer nk mnta jasa baik sahabt2 sekalian..doakn kesihatan bonda dan ayahanda ku sht hndaknye.kt sblah ni la mak ayh aku...alhmdulillah..mak ayh sht..xtrlantar skit..cma 7hbln ni ayh kna jmpa doktor kt Hospital Ampang, sbb ayah ni ada skit dlm perut..usus luka..lbh krg cm2lh..dr aku kecik lg..slalu jer msuk wad..tp ayh sht..mkn kuat..slalu snyum..tp klu ada msa drh kuar, bdn lemah jer..huhuhu..hr2 msuk wad lg..rasa nk blik m'sia jer.. :)
tu hal ayh..bonda aku lak..mghidap kanser pgkal rahim..yg wanita2 sluruh dunia takut..tp alhmdulillah,mak aku msih dprgkat awl..sbln duk kt wad HKL, rawatan terapi..tp 8hbln ni kna cek doktor lg kt HKL..
persaan aku..hnya DIA yg tau..ujian kt aku..rasa nk blik m'sia,mak ayh msuk wad serentak..
tp aku brsyukur..sbb mak ayh aku ada lg..dn sht walafiat..klu nk bnding ngn kwn2 aku yg lain..dh xde mak ayh kn..hrpn aku..biarlh mak ayh aku dpt lihat kjyaan aku kt bumi anbiya' ..
ada rezeki..cuti thn ni aku nk blik..dh rndu kt mak ayh n adk beradik aku..kt sblh ni adk kecil aku..mohd fahmi dan mohd syafiq ikmal..slalu adk aku kcil aku tnya.."abg chik,ble nk blik??"
huhu..pas2 suh bli hadiah kt dia..beselh..ank bongsu..special la mnja dia..msa mak aku msuk wad..dia xnk g sekolah..br smggu msuk drjah satu..mak msuk wad..dak mnja..mak xde kt rmh..dia xnk g..shri sblum exam,mak dh kuar.blik rmh..
dia g sekolah ambil exam..suma risau..last2 dpt kpustn,suma mrkah dia tgig2 jer..68 % pling rndah..pling tggi 96%..hbt tul adk aku ni..alaong aku ckp.."adk klu g sekolah ni..maunyer suma 90 % keats... :) dik mal2...apa pn..tgulh abg chik blik ek..
sahabat2...doakn kshtn mak ayah aku ek...syukran ats sgalanya sahabat2 ku..

pengenalan awal..

0 comments
assalamu'alaikum...
hari siaplh blog peribadi aku..dh lma nk wt..tp xde msa..mcm la aku ni bz sgt..tp sbb mls pnyer psl..ni pn ats bantuan pamie yg wt..(http://pamiesz.blogspot.com)..semalam besday aku..kira blog ni siap smpena genap umuar aku 23thn...alhmdulillah, 23thn aku hdup ni..tbuh bdn pinjaman ALLAH Ta'ala ni msih sht..sgak berdiri..syukran YA RABB...

aku xtau nk fokus aper psl blog aku..tp mgkin lbh kpd falsafah..memndgkn aku tgh mnuntut bidang ni..lgpn,aku nk cri tman2 yg ska pd ilmu flsafah..xrmi yg ska..dlm kuliah aku kt mansurah ni pn skg..3org jer melayu..indonesia sorg..senagal sorg..yg lain arab..so..ble ada bahan dr kwn2 lain..dptlh tmbh ilmu kn..

aku slalu bka web ni (http://www.scribd.com)...assgmnt mahasiswa universiti tmpatan dimsukn kt web ni..so aku bca lah..cnth tntg aristotle..artikel pertama aku dlm blog ni. assgmnt dak UM..sbjek FALSAFAH DAN LOGIKAL MELAYU..bgus gak assgmnt dimsukn dlm web..suma org leh bljr..lgpn aku kt sni mmg xjmpa ktab flsafah melayu..suma arab jer..huhuhu..

oklh..tuk awalnyer..tu jer kot..komputer aku pn bru jer baik..tp kgsi ngn kwn serumah..ibnu..snglh aku nk update slalu..apapn..syukran pamiez...
 

secangkir pengalaman Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template